Spelad musik av kvinnliga kompositörer: Erbarmligt dålig utveckling

2012/10/11

KVAST tvingas konstatera att det spelas färre verk skapade av kvinnliga komponister än föregående år. Sett till en femårsperiod då Kvast påbörjade sin granskning av generalprogrammen, har andelen ökat med ynka 2,3 procentenheter till futtiga 3,5 %.

Stina Lyles, ordförande i KVAST, kommenterar det så här:

– Man spelar ängsligare än på länge säsongen 2012/13. Det är en erbarmlig utveckling. KVASTs orkesterstatistik visar att det är 96,5 % män på repertoaren i våra största, offentligt finansierade orkestrar. Det är både ett demokratiskt och konstnärligt problem.

– Det politiska intresset är också nära noll. Nu måste något hända.

 

KVASTs räkning är genomförd augusti/september 2012 med genomgång av publicerade generalprogram (tryck resp webb)

Genomgången omfattar Sveriges Radios Symfoniorkester, Gävle Symfoniorkester, Helsingborgs Symfoniorkester, Göteborgssymfonikerna, Kungl Filharmoniska Orkestern, Malmö Symfoniorkester, Norrköpings Symfoniorkester, Nordiska Kammarorkestern, Svenska Kammarorkestern, Västerås Sinfonietta, Symfoniorkestern vid Norrlandsoperan, Östersjöfestivalen/SR Symfoniorkester, Östersjöfestivalen/övriga orkestrar, Jönköpings Sinfonietta, Musica Vitae, Wermland Opera Orkester, Uppsala Kammarorkester, Camerata Nordica, Stockholms Läns Blåsarsymfoniker.

Fördelningen i staplar ›

Fördelningen per orkester ›

 

I Sveriges Radio:

Hör/läs inslaget i Mitt i musiken (P2) ›
(11 okt 2012)
”Programpolitiken är otroligt ängslig” 

Diskussion mellan Stina Lyles, KVAST, och Stefan Forsberg, Stockholms Konserthus:

Mitt i musikens Veckomagasin ›
(12 okt 2012)

 

Vi noterar att Kungl Filharmoniska Orkestern har fyra uruppföranden spelåret 2012-2013. Samtliga verk är komponerade av manliga tonsättare.

 

 

 

Så startade allt

KVAST startade med att Karin Rehnqvist våren 2008 gick igenom samtliga svenska orkestrars generalprogram – och fick en chock. 1,2 % av den musik som framfördes var komponerad av kvinnliga tonsättare. Det blev en rivstart för det nybildade nätverket, Kvinnlig Anhopning av Svenska Tonsättare.
Läs om bakgrunden här

Andelen musik komponerad av kvinnliga tonsättare har åren därefter ökat något, men aldrig varit uppseendeväckande stort. I den senaste räkningen för spelåret 2012-2013 backar det, från 5,2 % förra säsongen till 3,5 % för innevarande spelår.