Första KVAST-brevet

Brevet som blev en väckarklocka

Det första brevet till landets orkestrar från nybildade nätverket KVAST sändes ut i januari 2009.

Till Sveriges symfoni- och kammarorkestrar

En inbjudan från nätverket KVAST

Hej!

När vi läser orkestrarnas generalprogram för säsongen 2008/09 finner vi att av sammanlagt 823 spelade verk är 813 komponerade av män. Det är imponerande att se hur väl männen lyckas komma fram i det musikaliska samtalet på landets orkesterscener, det är bara att gratulera de manliga tonsättarna!

Men särskilt representativt för hur verkligheten ser ut är det ju inte. 98,8 % män och 1,2 % kvinnor på repertoaren, det ser faktiskt mer ut som år 1900 kallt än 2009. Flera orkestrar spelar denna säsong 0 verk av kvinnor. *

Vår slutsats: om vi ska hinna bli jämställda innan nästa millennieskifte, måste orkestrarna fortsätta att beställa nya stycken, men också medvetet börja bygga repertoar av kvinnor. Detta tror vi skulle leda till inte bara fler kvinnor i det musikaliska samtalet på svenska konsertscener, utan till en allmän förnyelse. Ju fler konstnärliga uttryck, ju rikare musikliv!

Hur kan vi stimulera och hjälpa till?

Vi har under hösten bildat nätverket KVAST – Kvinnlig Anhopning av Svenska Tonsättare.

Efter samtal med orkesterföreträdare har vi beslutat göra följande:

Repertoarbank med gamla och nya verk, av svenska och utländska kvinnor
Vara forum och samtalspartner för frågor rörande kvinnor och ny musik. (Ska man tala om kvinnliga och manliga tonsättare överhuvudtaget? Vad gynnar/missgynnar?)
Aktivt kontakta orkestrarföra dialog och informera. Uppmuntra orkestrar att våga det okända, men också vårda det redan skrivna.
Dela ut GULDKVASTEN, ett pris till den orkester/arrangör av orkestermusik, kammarmusik eller elektroakustisk musik som har gjort bra satsningar på kvinnliga tonsättare.
Specialskriven fanfar ingår! Vi hoppas också finna medel för att koppla ett beställningsverk till priset. Vi har sökt och fått jämställdhetspengar från Ungdomsstyrelsen med motiveringen att ”målgruppen är angelägen ur jämställdhetssynpunkt”.

Vi söker nu orkestrar som vill samarbeta så att detta blir till gagn.

Hur ska t ex en repertoarbank se ut för att göra största nytta? Det är ju historiskt något nytt vi är med om. Här ryms möjligheter. Vi vill vara bollplank och inspirera till förnyelse!

Välkomna att höra av er.

KVAST  (Kvinnlig Anhopning av Svenska Tonsättare)

Kontaktpersoner:
Kajsa Hallhagen, projektledare
Karin Rehnqvist, tonsättare

Ylva Nyberg Bentancor, tonsättare

KVAST

Kvinnlig Anhopning av Svenska Tonsättare, är en ideell förening vars huvudsyfte är att öka medvetenheten om och framföranden av musikverk komponerade av kvinnliga tonsättare.

Kvast är öppen för alla, oavsett kön och härkomst, som delar föreningens syfte och mål.

Föreningen grundades i september 2008 gemensamt utav merparten av de i dag professionellt yrkesverksamma kvinnliga tonsättarna i Sverige.

Medlemmar i KVAST januari 09:

Ann Rosén, Anna Cederberg-Orreteg, Anna Eriksson, Camilla Söderberg, Carin Bartosch Edström, Catharina Backman, Catharina Palmér, Eva Sidén, Farangis Nurulla Khoja, Gabriella Gullin, Hanna Hartman, Helle Solberg, Ida Lundén, Inger Wikström, Kajsa Hallhagen, Karin Rehnqvist, Katarina Leyman, Kerstin Jeppson, Kim Hedås, Kristina Forsman, Lei Feng Johansson, Leilei Tian, Lise-Lotte Norelius, Madeleine Isaksson, Malin Bang, Maria Löfberg, Marie Samuelsson, Mirjam Tally, Paula af Malmborg Ward, Paulina Sundin, Stina Lyles, Tebogo Monnakgotla, Ulrika Emanuelsson, Victoria Borisova Ollas, Ylva Nyberg Bentancor, Ylva Q Arkvik, Ylva Skog, Andrea Lindberg-Tarrodi, Lena Roth, Eva Rehnström , Molly Kien

Hemsida:
www.kvast.org

*  – antal spelade verk av levande tonsättare är totalt 160.
Av dessa är 10 av kvinnor, 150 av män (7 % kvinnor, 93 % män)

Glädjande dock: Antal uruppföranden är 22.  5 är komponerade av kvinnor, 17 av män. Det gör 23 % kvinnor, 77 % män. Det är rimliga siffror.

KVAST:s undersökning utgick från de generalprogram för säsongen 2008-2009, som fanns tillgängliga på internet i juni 2008 och omfattar Sveriges Radios Symfoniorkester, Gävle Symfoniorkester, Helsingborg Symfoniorkester, Göteborgs Symfoniker, Kungliga Filharmoniska Orkestern, Malmö Symfoniorkester, Norrköpings Symfoniorkester, Västerås Sinfonietta, Jönköpings Sinfonietta, Musica Vitae, Värmlands Sinfonietta och Uppsala Kammarorkester.

REPERTOARBANKEN

Vi har en av världens mest omfattande samlingar med över 3000 verk! Du kan bläddra, filtrera och söka på orkestermusik, kammarmusik av alla de slag – elektronmusik och liveelektronik, kör, opera med mera. Sök verk av kvinnliga komponister efter genre, besättning, svårighetsgrad, titel, durata….

Till Repertoarbanken

UNGA OCH LÄRARE

Musik skriven av kvinnor på lektionen? Det finns musik från alla epoker och stilar och i olika svårighetsgrad – klicka in och låt dig inspireras, lyssna, titta… Tjejer och kvinnor har skrivit och skapat musik i alla tider, och kommer göra det mer och mer, kanske just du är på väg att bli tonsättare?

Lyssna och läs

KUNSKAP OCH METODER

Hur lockar vi fler kvinnliga/ickebinära sökanden till vår kompositionsutbildning? Var där verkligen så få kvinnliga tonsättare historiskt? Omedveten könsdiskriminering, gäller det mig? Historisk information, texter för reflektion och tips för en mer jämställd musikverksamhet och programläggning finns här!

Läs mer