KVAST har instiftat och utdelar årligen ”Guldkvasten”, ett pris till den orkester/arrangör av orkestermusik, kammarmusik eller elektroakustisk musik som har gjort bra satsningar
på kvinnliga tonsättare. Diplom och specialskriven fanfar ingår! När ekonomin så tillåter hör också till Guldkvasten-utmärkelsen ett stipendium för ett beställningsverk av kvinnlig tonsättare som pristagaren själv får utse.
Denna sida är under bearbetning. Guldkvasten 2016 och 2017 kan du läsa om genom att klicka i menyerna för sidan - de tre röda strecken uppe till höger, välj "Verksamheter".
Guldkvasten 2020
Föreningen KVAST – Kvinnlig Anhopning av Svenska Tonsättare – har i år valt att ge Guldkvasten till en institution och särskilt en person som sedan länge varit aktuella som prismottagare. Årets pris handlar om musik på distans, som både når och kommer nära och oss alla.
GULDKVASTEN 2020 går till P2 – Sveriges Radio, med motiveringen:
För att man här genom många år med kanalansvarig Elle-Kari Höjeberg i spetsen, envetet drivit frågan om och sett till att det spelas musik av och talas om kvinnliga tonsättare. På så vis har vår musikaliska verklighet och vardag blivit så mycket rikare.
Hedersomnämnandet 2020
KVAST har även i år valt ett ge ett hedersomnämnande. De går till trion bakom tv-serien She composes like a man:
Cathrine Winnes, idé, manus och medverkande ciceron
Och Andreas Lindstad, regi, klipp, producent
Ella Petersson, exekutiv producent, SVT
Motivering: I “She composes like a man” tas ett fast, fyndigt och taktfullt grepp om såväl musiken som de kvinnliga upphovspersonernas liv och skapande och det hela förmedlas med smittande engagemang av seriens ciceron Cathrine Winnes.
Cathrine Winnes: ”For en fantastisk nyhet, og for en ære! Denne oppmerksomheten gjør meg veldig inspirert til å fortsette å jobbe. Tusen takk!”
Guldkvasten 2018
Pressbilder finns här (klicka)
Operabyrån får Guldkvasten 2018
Tillsammans med färgstarka och kreativa konstnärer som knyts till olika projekt skapar de scenkonst som tänjer på operabegreppet. I föreställningarna förenas barockmusik och ibland nyskriven musik med ämnen som är angelägna och aktuella idag, och där kvinnor ur historien lyfts fram ur skuggorna.
Motiveringen för Guldkvasten 2018
”Operabyrån får Guldkvasten för att de med en rad förnämliga sceniska konserter och operaföreställningar med musik av, och om, kvinnliga tonsättare från barocken bidragit till att justera musikhistorien.”
Kvinnlig Anhopning av Svenska Tonsättare (KVAST) uppmärksammar årligen en aktör som gör särskilt betydelsefulla insatser för kvinnliga tonsättare med priset Guldkvasten. Idag har priset delats ut till Operabyrån som bildades 2010 av två drivna musiker, arrangörer, producenter och entreprenörer.
Operabyrån bildades 2010 av sopranen Christina Larsson Malmberg och barockviolinisten Catalina Langborn. Operabyrån har producerat ett antal föreställningar och konserter bland andra ”Mystikens systrar – Musikaliska nunnor och banbrytande feminister” med musik av Kassia, Bingen, Assandra med flera, och ”Sångfågeln” med musik av Francesca Caccini med flera. Musikerna spelar ofta utantill och är en stor del i dramat. Ambitionen är att bryta hierarkier på scenen och beröra på djupet.
– Jag har studerat 10 år på olika folkhögskolor och högskolor, och sammanlagt säkert instuderat ett tusental sånger under dessa utbildningar. Av dessa kan jag räkna på mina fingrar hur många sånger som varit skrivna av kvinnor. Det var först när jag började på tidig musik utbildningen på KMH som jag fick upp ögonen för kvinnliga tonsättare från barocken. Det var en ny värld som öppnade sig när jag insåg att kvinnors musik inte på något sätt var sämre än mäns musik vilket var en stark och utbredd fördom under mina studier. Jag blev både glad och arg. Arg över att denna skatt hållits gömd för mig under alla år.
Jag upplever att det har hänt mycket med attityderna kring detta de senaste 10 åren. Idag är det mycket bättre. Det känns hoppfullt inför framtiden! säger Christina Larsson Malmberg.
Läs mer om Operabyrån på: http://operabyran.se/
2018 år firade KVAST 10 år och vi börjar nu se tecken på en positiv förändring av konsertrepertoaren hos allt fler institutioner. KVAST går med tillförsikt in i 2019 med ett starkt projekt ”Repertoarrycket III” finansierat av Postkodstiftelsen. Vi fortsätter oförtrutet vårt arbete för en jämställd musikscen.
Hedersomnämnande Guldkvasten 2018
Den Andra Operan
I år väljer KVAST att även göra ett hedersomnämnande med motiveringen:
”För att de sjösatt ett operainitiativ med tydlig agenda vad gäller kvalitet, det vill säga nyskapande musikteater med lust till jämställdhet och mångfald.”
Den första bevarade operan skriven av en kvinna är från år 1625. Sedan dess har hundratals kvinnor skrivit operor genom seklen, många av dem mycket framgångsrika. Ändå är idag nära 100% av operor som framförs i Sverige skrivna av män. Den Andra Operan gör tvärtom och spelar i stället enbart operor skrivna av kvinnor. Läs mer här: www.denandraoperan.se
Bente Rolandsdotter och Hanna Fritzon – Den Andra Operan
Tack till Musikaliska, Blåsarsymfonikerna och Svensk Musikvår för generöst värdskap till Guldkvastutdelningen!
KVASTs ordförande Astrid Pernille Hartmann överlämnade priset – den signerade glasskulpturen är ett unikat framtagen av designern Sofia Bergman och glaskonstnären Micke Johansson i Skruv.
Gulkvasten har delats ut sedan 2010. Bland tidigare pristagare finns Stockholms Konserthus, Stockholms Saxofonkvartett, Båstad kammarmusikfestival, Stockholms läns Blåsarsymfoniker, Sound of Stockholm, Vadstenaakademien och Norbergfestival.
-
Pingback: Sammelthread News VIII - Archiv Frau und Musik
Guldkvasten 2015: Norbergfestival
Norbergfestival har gjort det alla konsertarrangörer borde göra – de har presenterat ett jämställt program.
Deras helgjutna satsning på kvinnligt musikskapande omfattade under 2015 års festival
37 verk av kvinnor och minst 20 framförda musik- och ljudverk av kvinnliga tonsättare;
vissa av dessa framförda av dem själva.Framförandena var fördelade på fem scener där fördelningen kvinnliga upphovspersoner uppgick till
100 %, 55 %, 50 %, 47 %, respektive 42 %. Norbergfestival 2015 omfattade även beställda/utställda
konstverk och ljudinstallationer där den totala andelen kvinnor uppgick till 57 %.
Guldkvasten 2014: ingen utdelning
Guldkvasten 2013: Vadstena-Akademien
”För att på ett innovativt sätt ha satt ljuset på musik av kvinnor från
tidigare sekel och visat att man kan fylla sommaren med enbart kvinnors
musik från renässans till nutid.”
Guldkvasten 2012: Sound of Stockholm
”Guldkvasten 2012 tilldelas den pigga unga festivalen Sound of Stockholm,
som alltsedan starten 2010 presenterat inhemsk och internationell samtidsmusik i Stockholm med
kraft och kärlek i en modern och generös anda, där det fria musiklivet regerar,
och musiken och publiken trivs tillsammans i centrum. 2011 resulterade detta i ett program där
56 % av verken var skapade av kvinnliga komponister – helt normalt och utan åthävor”.
Guldkvasten 2011: Stockholms Läns Blåsarsymfoniker
”Blåsarsymfonikerna tilldelas Guldkvasten 2011 för att för första gången i världshistorien
ha genomfört en jämställd orkestersäsong med lika många verk av män och kvinnor från
medeltiden och framåt.”
Guldkvasten 2010: Båstad Kammarmusikfestival
”Båstad Kammarmusikfestival och dess konstnärliga ledare Karin Dornbusch har tilldelats
den första Guldkvasten. De får den för det unika tilltaget att under förra årets veckolånga festival ha presenterat
23 kvinnliga tonsättare från nu och då”.