Kvinnlig tonsättarandel – dåligt blir inte bättre

Pil_ned_prickar_6-7-01När KVAST i augusti/september 2013 gjorde sin årliga inventering av de svenska orkestrarnas säsongsprogram fanns fem orkestrar som då enbart presenterade sitt utbud för hösten 2013 (precis som de gjort även tidigare år).

Nu i januari 2014 har vi tagit del av vårens spelprogram för dessa fem: Dalasinfoniettan, Norrbottens Kammarorkester + NEO, Nordiska Kammarorkestern, Norrlandsoperans Symfoniorkester samt Musica Vitae.

Manliga tonsättares verk = 93 % av utbudet

Man kan dessvärre inte säga att den kvinnliga tonsättarandelen vann på denna komplettering. När nu 1,225 verk som framförs på de svenska konsertscenerna 2013-2014 räknats samman, sjunker andelen verk av kvinnliga tonsättare till 6,7 % (vid presentationen i september 2013 angavs andelen till 7,9 %). Se den första sammanställningen här »

Svårt att överträffa Beethoven

En annan effekt av att syna säsongens repertoar i samtliga orkestrar är att andelen traditionell orkesterrepertoar ökar. Och Ludwig van Beethoven, som ensam musikgigant, överträffar rejält samtliga kvinnliga tonsättares andel av framförandena …

För musik komponerad av manliga och kvinnliga tonsättare efter 1960 (alltså musik som är 54 år eller yngre!) sjunker andelen  från 17 % till 15,75 % för hela säsongen (12,0 % verk av manliga tonsättare, 3,75 % verk av kvinnliga tonsättare).

Drygt 84 % av den musik som framförs av de svenska orkestrarna är alltså mycket till åren kommen och har spelats hundratals, eller tusentals, gånger tidigare.

 

 

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.