Detta med varierad, demokratisk och jämställd repertoar verkar vara som aprilväder, när orkestrarnas säsongsprogram börjar släppas. Den 7 maj kommer Berwaldhallens och Sveriges Radios Symfoniorkesters ut som ett av de första – ”Gåshuds-abonnemang”.
Michael Tydéns sista år som chef för Berwaldhallen kröntes med en verklig toppnotering för radiosymfonikerna vad beträffar andel representation av kvinnliga tonsättare – 13 % för säsongen 2013–14 (från andelen året dessförinnan, 1 %).
Ingen skugga över nytillträdande chefen Helena Wessman (som börjar först i augusti), men säsongen 2014-2015 är den jämställda repertoaren åter långt borta och något hon får rivstarta med.
Musik av kvinnor – 6,1 %
Av 114 framföranden i Berwaldhallen är sju (7) av kvinnliga tonsättare, eller 6,1 % av de spelade verken. Andelen kvinnliga komponister sjönk därmed nära 7 procentenheter för kommande spelår.
Dessa sju framföranden med musik av kvinnor representeras av fyra: Victoria Borisova-Ollas, Kaija Saariahoo, Nana Forte samt ett uruppförande i oktober med Radiokören av Gabriella Gullins stycke ”I skogen”.
Nästan 22 % nyare musik
Vore det inte för Radiokörens repertoarval skulle andelen senare tiders musik (skriven efter 1960) bli förödande låg. Men tack vare att Radiokören tar sig an Arvo Pärt, Aaron Jay Kernis, Ildebrando Pizzeti, Krysztof Penderecki, Gavin Bryars, Gabriella Gullin och Nana Forte svingar sig andelen mer samtida musik upp till 21,9 %.
……
”Gåshuds-abonnemang” som beteckning väcker minnen från de invändningar som hördes när KVAST i september 2013 presenterade sin genomgång av de svenska orkestrarnas repertoar. Kolla här ›