WIMUST-möte i Fiuggi

Wimust_5-6_juli_2013I början av juli 2013 hölls i Fiuggi, Italien, ett tvådagars medlemsmöte för de europeiska föreningar och organisationer som är medlemmar i paraplyorganisationen WIMUST (Women In Music Uniting Strategies For Talent). 23 medlemsorganisationer var representerade och Alexandra Nilsson, styrelseledamot, representerade KVAST (längst ned till höger på gruppbilden. Klicka för att se den större).

Ämnen för presentationer och diskussioner var bl a:

– Gatekeepers, Discrimination, Coercion and Lack of Transparency: how to introduce key changes.

– “Where are the Women?” The music industry and its relationship to female composers and creators.

Grundaren av WIMUST, Patricia Adkins Chiti, redogjorde även för WIMUSTs pågående arbete och forskning.

Det var glädjande att se att det i så många länder i Europa finns organisationer som arbetar för kvinnliga kompositörers och musikers rättigheter, men mycket nedslående fakta om diskriminering och ojämlikhet presenterades av alla medlemsorganisationer.

Ett av syftena med mötet var att WIMUST med alla vittnesmål och slutsatser skulle sammanställas ett dokument med s.k ”Worst Practicies”. Dvs exempel på de mest ojämlika situationer som kvinnliga kompositörer och musiker möter i musiklivet/musikindustrin. Dokumentet kommer att presenteras för Europaparlamentet i november 2013.

 

Kort om WIMUST:

I Europa drivs jämställdhetsarbetet inom musiklivet för både kompositörer och musiker av paraplyorganisationen WIMUST, (Women In Music Uniting Strategies For Talent) där KVAST är en av dess 51 medlemsorganisationer från 33 länder.

WIMUST startades 1978 i Italien av stiftelsen Fondazione Adkins Chiti och är stött och delvis finansierat av EU-kommissionens kulturprogram och administreras av EACEA (European Association of Communication Agencies). WIMUST verkar som rådgivande instans för både UNESCO och Europaparlamentet.

WIMUST webbplats

 

– Alexandra Nilsson

 

Deltagare vid WIMUST-mötet den 5–6 juli 2013

Cyprus

 Theodora Constantinou, European University

Czech Republic

 Lenka Kilic, Hudbaby

Denmark

 Anne Maria Vang, Kvinder I Muzik, Copenhagen

 Anne Kierulff, IMPRA

Finland

 Sanna Ahvenjarvi, NaMu

France

 Joanna Bruzdowicz, Rencontres Internationales Musicales En Catalogna

 Sophie Lacaze, Plurielles

 Geneviève Mathon, designated by Plurielles 34, France, Scholar in Residence 2013

 Lei-lei Tian, composer, China; resident in France

Germany

 Gudrun Metting, GEDOK

Israel

 Alona Epstein, Israeli Women Composer Forum

Kosovo

 Dafina Zeqiri, Neo Musica

Italy

 Pinuccia Carrer, Conservatorio Giuseppe Verdi

 Vilma Campitelli, designated by Parnaso, Bari Italy, Visiting Scholar 2011/12

 Antonella Barbarossa, Conservatorio di Vibo Valentia

 Orsola Bollettini, CEVEDIM, Parnaso Donne in Musica, Bari

 Sara Torquati, composer, teacher and organiser

 Paola Ciarlantini, Music(A) – Compositrici delle Marche

 Teresa Procaccini, composer in residence, 2013

 Elisabetta Capurso, Foundation’s representative in Regional Women’s Committee

 Roberta Quattrociocchi, Librarian, Fondazione Adkins Chiti: Donne in Musica

 Viola De Sando, European Press Officer, Fondazione Adkins Chiti: Donne in Musica

Luxembourg

 Albena Petrovic-Vratchanska, Cid-Femmes, Euterpe o Le forum Femmes et Musique du Luxembourg au Cid-femmes

Netherlands

 Annette Kruisbrink, Tera de Marez Oyens Foundation

Romania

 Mihaela Vosganian, Asociatia Romana pentru Femei in Arta

Serbia

 Voyna Nesic, Udruzenje Zene u muzici Kragujeva

Spain

 Gotzone Higuera, Asociación Mujeres en la Música

 Cristina Alcalá Galiano, Evterpe Mujeres y Musica

Sweden

 Alexandra Nilsson, KVAST – Association of Swedish Women Composers

 Suzanne Persson, Evterpe

 Biggi Vinkeloe, IMPRA

Turkey

 Selen Gulun, Bilgi University, Turkey, Resident Scholar in Fiuggi in 2011

United Kingdom

 Margaret Lucy Wilkins, Women in Music – UK

USA

 Joan Cartwright, Women in Jazz South Florida

 

 

 

 

 

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.