Vart tog det jämställda vägen, Berwaldhallen?

BWH_2016-17-1Vi bläddrar tillbaka till omslaget. Jo, det är så det står: ”Gåshudsabonnemang Säsongen 2016/2017”. Men av innehållet att döma känns det som att vi förflyttats 40–50 musikår tillbaka.

Överraskningarna är verkligen inte många i det utbud som Sveriges Radios Symfoniorkester och Radiokören tänker framföra det kommande spelåret.

Men det som slår en kraftfullt är mansdominansen i repertoarvalet. Du får leta länge efter kvinnliga musikskapare. Bland 60-talet manliga kompositörer (oftast med mycket långa verk) ryms bara fem kvinnliga, tre för orkestern, två för Radiokören:

Sveriges Radios Symfoniorkester
Olga Neuwirth: Masaot/Clocks without Hands. Helen Grime: Violinkonsert, uruppförande. Unsuk Chin: Klarinettkonsert.
Radiokören
Nana Forte
: En Ego Campana (uruppförande). Sally Beamish: In the Stillness.

Så vart tog det jämställda repertoararbetet vägen i denna helt skattefinansierade konsertinstitution? Berwaldhallen borde ha många kunniga rådgivare i grannhuset, Sveriges Radio P2, som kunde berätta om hur mycket det finns att välja bland.

Konserthuset, några kilometer in mot Stockholms centrum, visar på helt andra takter samma säsong.

 

Nutida musik?

Precis som med musik av kvinnliga tonsättare får man också leta efter musik av nu levande tonsättare. De är inte fler i det publicerade abonnemangsprogrammet än att vi kan nämna dem här (dvs de manliga; de kvinnliga nämnda ovan är samtliga nu levande):

För orkester:
Duncan Ward: Fumes
Jesper Nordin: Åkallan – Ärr – Öde
Tobias Broström: Theathron

För kör:
Erik Ešenwalds: The New Moon
Einojuhani Rautavaara: Sommarnatten
Gunnar Eriksson: Sommardoft
Erik Ešenwalds: Stars
Ingvar Lidholm: De Profundis
James McMillan: Mässa
S-D Sandström: Singet dem Herrn
Einojuhani Rautavaara: Die erste Elegi
Erik Ešenwalds: ur Paradisum
Bo Hansson: nytt stycke
Carl Unander-Scharin: nytt stycke