KVAST till försvar för Västerås Sinfonietta

Västerås Sinfonietta tar ansvar för ett mer jämställt Musik-Sverige!

KVASTs styrelse instämmer med det Birgitta Huldt har skrivit i sitt öppna brev till Västmanlandsmusikens chef Dag Celsing (finns att läsa på den nystartade kampanjsidan Bevara Västerås Sinfonietta!).

V-åsKons-hus_ext_delEn stad som har en egen orkester har också en relation till den orkestern. En relation som både staden – publiken, orkestern och dess medlemmar är med på att skapa, stärka och förnya. En pågående process av ömsesidigt identitetsskapande, på ett sätt som gästande orkestrar inte kan utgöra. Västerås Sinfonietta är dessutom en institution, ett namn och ”varumärke” som omtalas med största kärlek och respekt av musiker och musikälskare över hela Sverige och även långt utanför landets gränser; många är de internationella gästsolister och gästdirigenter som gärna vill komma och skapa musikupplevelser tillsammans med denna orkester.

Särskilt på några brinnande aktuella fronter har just Västerås Sinfonietta genom åren visat sig vass och tagit ett stort ansvar. Det handlar om den svenska musiken, den nutida musiken och musik komponerad av kvinnor. Vår regering vill ha ett mera jämställt Sverige. Då ska man lyfta Västerås Sinfonietta som ett lysande exempel, stödja dem, och inte hota med nedläggning!

 

Varje år har Västerås Sinfonietta haft en svensk eller Sverige-baserad tonsättarprofil vars musik spelas flera gånger under säsongen. Tonsättare och musiker får på detta sätt chansen att lära känna varandra och få en annan konstnärlig kontakt än vad de skulle få av att jobba med varandra bare en gång. Även publiken får en chans att bygga en relation till tonsättaren.

Under flera säsonger har det dessutom kommit cd-inspelningar med musik av tonsättarprofilen vilka varit både uppskattade och kritikerhyllade; som den senaste med musik av Andrea Tarrodi. Inspelningarna ger ytterligare en chans för svenska tonsättare och orkestern att nå en bredare publik, även internationellt. Även andra nu levande tonsättare spelas sida vid sida med verk ur den klassiska kanon.

Det förekommer även att före detta tonsättarprofilers musik spelas igen under en senare säsong. På så sätt får publiken chans att lära känna den nutida musiken, alltså på samma sätt som den lärt sig uppskatta Mozart, Beethoven och Brahms: genom återhörande.

 

Västerås Sinfonietta har alltså också satsat när det gäller jämställdhet. Vartannat år har de valt en kvinnlig respektive manlig tonsättare och de spelar ett antal andra verk av kvinnliga tonsättare, till exempel under den nuvarande säsongen med svenska tonsättare Carin Malmlöf-Forssling, Andrea Tarrodi och Molly Kien. Dessutom har de under säsongen 2015-2016 en konsertserie som är dirigent- och solistjämställd. Denna viktiga kulturpolitiska satsning borde belönas, inte straffas med nedläggning.

 

Styrelsen för KVAST (Kvinnlig Anhopning av Svenska Tonsättare):
Astrid Pernille Hartmann, programredaktör
Molly Kien, Västerås Sinfoniettas Tonsättarprofil 2015-2016
Maria Lithell Flyg, tonsättare och ordförande för KVAST
Thomas Lindahl, tonsättare
Eva Sidén, tonsättare och pianist
Leo Correia de Verdier, tonsättare