Överdådigt KVAST-jubileum 10-14 oktober på Konserthuset Stockholm

Under fem dagar firas KVAST 10 år med musik och ljudkonst av svenska och internationella tonsättare från nu och då. Kom och upplev konserter, performance, installationer, samtal och överraskningar av svenska och internationella musiker och gäster.

Det finns inga ursäkter för att inte spela musik av kvinnliga tonsättare. Alltför länge har konserthusens repertoar nära nog ensidigt dominerats av manliga kompositörer. Därmed har också fantastisk musik undanhållits sin publik. I 10 år har KVAST arbetat för en jämnare repertoarfördelning i våra konserthus och på andra scener runt om i världen. Nu firar vi med en jubileumsfestival på och i samarbete med Konserthuset Stockholm.

PROGRAM

för fullständingt program se Konserthuset Stockholms hemsida

Festivalen inleds med två konserter onsdag 10/10 och torsdag 11/10

– Kungliga Filharmonikernas hyllning till KVAST och kvinnliga tonsättare

Konserten inleds med uvertyren till opera The Wreckers av den brittiska tonsättaren Dame Ethel Smyths, tillika en av förgrundsfigurerna i suffragetrörelsen som kämpade för kvinnlig rösträtt i Storbritannien. Vi får också höra musik av pionjären Amanda Maier-Röntgen samt svenska Molly Kien och Catharina Palmér.

Se konserthuset hemsida

Festivalhelgen – gratis entré:

Lördag 13 oktober

kl 13-ca 14:30 i Grünewaldsalen – konsert med ensemble Ars Nova

Skånebaserade Ars Nova spelar musik svenska Karin Rehnqvist (född 1957), tillika initiativtagare och grundare av KVAST,  och Kristin Boussard (född 1988), samt av finländska tonsättaren och pianisten Cecilia Damström (född 1988), israeliska Talia Amar (född 1989) och engelska Joanna Bailie (född 1973).
Denna konsert består Ensemble Ars Nova: Agatha Tucholka flöjt, Natalie Eriksson klarinett, Madalena Rodrigues violin, Hillevi Hillerud cello, Francesco Del Nero piano, och Alessandro Perini elektronik.

kl 14.30 – ca kl 15.00 i Grünewaldsalens foajé – Performance I med Klara Andersson

Klara Andersson är ljudkonstnär och kompositör och arbetar med frågor om identitet, värde och makt. Gränslöst arbetar hon med text, ljud och performance i olika konstformer och sammanhang.

kl 15.00 – ca kl 15.45 Samtal i Grünewaldsalen

Medverkande: Nina Röhlke Kulturråd vid Sveriges ambassad i Berlin, Laure Marcel-Berlioz Direktör för CDMC, Sophie Lacaze Ordförande för Association Plurielles 34, Claire Renard Tonsättare, Pascale Criton Tonsättare & musikforskare, Astrid Pernille Hartmann Ordförande för KVAST och Eva Sidén Vice ordförande & internationell koordinator i KVAST.

kl 16.00 – ca kl 16.15 i Grünewaldsalens foajé – Performance II
Brasilianska Marcella Lucatell

Vokalisten Marcela Lucatelli är född i Brasilien och baserad i Danmark. Hon har fått internationellt erkännande för sina mycket originella, känsliga och politiskt laddade performanceverk.

kl 16.30 – ca kl 16.45 i Grünewaldsalens foajé – Performance III
Franska Cecile Rives på styltor

Franska Cecile Rives är operasångare (sopran), dansare och akrobat (styltor och trapets). Rives är en unik artist som under en över 20-årig karriär arbetat med dels klassiska recitaler och mer traditionella konsertformat, men också i talrika samarbeten med andra konstnärer och konstformer, med performance, gatuteater, tv och improvisation.

kl 17.00 – ca kl 18.30 i Grünewaldsalen – Internationellt med två uruppföranden

En svensk ensemble presenterar musik av svenska och internationella tonsättare. Konserten är en del av ett internationellt kulturutbyte med musik av kvinnliga tonsättare, kurerad och koordinerad av Eva Sidén. Vi hör musik av två tyska tonsättarna Annette Schlünz (född 1964) och Carola Bauckholt (född 1959), av de fyra franska tonsättarna Pascale Jakubowski (född 1960), Sophie Lacaze (född 1963) Pascale Criton (född 1954) och Claire Renard (född 1944). Samt av de svenska tonsättarna Kim Hedås (född 1965), Anna Eriksson (född 1963) och Eva Sidén (född 1957).

Musiken framförs av prisbelönade DuoEgo – mezzosopranen Monica Danielson och slagverkaren Per Sjögren. Samt av Sara Hammarström – en av våra mest eftersökta flöjtister och av Eva Sidén.

kl 19.30 – ca kl 19.45 i Grünewaldsalens foajé – Performance IV
Svenska Noiseduon Sisterloops

Sisterloops är en performativ ljudkonst- och noiseduo med konstnärerna Alexandra Nilsson och Marie Gavois.

kl 20.00 – ca kl 21.30 i Grünewaldsalen – Elektroniskt

Tre framstående ljudkonstnärer med improvisation och förinspelat:
Svenska Hanna Hartman bosatt i Berlin, norska Maja Ratkje och svenska Lise-Lotte Norelius.

Söndag 14 oktober 2018

kl 11.00 – ca kl 11.45 – Panelsamtal med fika i Stora foajén
kl 12.00 – ca kl 12.15 i Stora Foajén – Performance V

Svenska Leo Correia de Verdier är en av världens främsta symaskinsmusiker.

kl 13.00 – ca kl 14.15 i Grünewaldsalen – 40f

Flöjtkvartetten 40f framför musik av Malin Bång, Anna Eriksson, Madeleine Isaksson, Ellen Lindquist och Ida Lundén.

kl 14.30 – ca kl 14.45 i Grünewaldsalens foajé – Performance VI

Ljudande alplandskap av Duon Gretli & Heidi som består av kompositörerna och musikerna Carin Blom och Catharina Backman.

kl 15.00 – ca kl 16.30 i Grünewaldsalen – Föregångarna

Maierkvartetten (bestående av musiker ur Kungliga Filharmonikerna), samt sopranen Paulina Pfeiffer och pianisten Nigar Dadascheva framför musik av kvinnliga föregångare och förebilder inom musiken: svenska Helena Munktell (1852–1919), Norska Pauline Hall (1890–1969), Elfrida Andrée (1841–1929) och Ruth Almén (1870–1945).
Och inte minst ett sensationellt uruppförande av en stråkkvartett från 1877 – Amanda Maier-Röntgen (1853–94).

 

Med stöd av

    

Festivalen sker i samarbete med och med stöd av Konserthuset Stockholm