Klent med det nya i Östersjöfestivalen

2015 års upplaga av Östersjöfestivalen i Stockholm (den trettonde i ordningen) har svårt att hitta fram till den nyare musiken liksom till musik skriven av kvinnliga tonsättare. På så vis är festivalen precis som det traditionella orkesterlivet i Sverige.

Samverkan och dialog är nyckeln till framtiden, heter det i ett pressmeddelande från festivalen. Men det gäller nog mer seminarierna kring ledarskap och miljö än festivalens musikaliska innehåll.

Östersjöfestivalen-2015_infografik-01Bara 10 % av den musik som kommer att framföras är komponerad efter 1984 (räknat efter speltid). Det är istället mycket Tjajkovskij, Sibelius, Schönberg, Rickard Strauss och Sjostakovitj.

 

8,8 % av den spelade musiken är musik av kvinnor

Verk av kvinnliga tonsättare samlas i en separat konsert, Desperate Housewives. Konserttiteln låter oss ana att musik av kvinnor kan man ta med en klackspark. Konserten presenterar verk av fem kvinnor: Clara Schumann, Julia Wolfe, Rebecca Clarke, Alma Mahler och Björk. Totalt femton stycken, som tillsammans har mindre än hälften så lång speltid som Arnold Schönbergs monumentala Gurre-Lieder i festivalens avslutning.

 

Östersjöfestivalen pågår den 24–30 augusti med konserter i Berwaldhallen och Musikaliska.

Östersjöfestivalen är en årligt återkommande internationell musikfestival som grundades 2003 av Michael Tydén, dåvarande konserthuschef i Berwaldhallen i Stockholm, Esa-Pekka Salonen, dirigent och kompositör samt Valery Gergiev, dirigent och chef för Mariinskijteatern i St. Petersburg. Östersjöfestivalen verkar inom tre huvudområden i syfte att skapa en bättre framtid för Östersjöregionen: musik, miljö och ledarskap.