Badhus istället för Västerås Sinfonietta?

Foto : Jonas Bilberg
Västerås Sinfonietta (för några år sedan). Foto : Jonas Bilberg

5,5 % – 7,1 % – 4,3 % – 10,25 %.

Detta är repertoarandelar av musik komponerad av kvinnliga tonsättare och framförd av Västerås Sinfonietta de senaste fyra säsongerna. Talen kanske ser blygsamma ut, men faktum är att Västerås Sinfonietta genom åren placerat sig bland de främsta av orkestrarna att spela musik av kvinnliga kompositörer. (Orkestersnittet ligger nämligen på ett par procent).

Varannan säsong har orkestern kvinnliga hustonsättare. Tidigare har man haft Andrea Tarrodi och innevarande säsong 2015/16 är Molly Kien ”composer in residence”.

Nu umgås kommunpolitiker i Västerås med planer på att lägga ned hela Västerås Sinfonietta (en orkester med drygt 130-åriga anor) och ersätta den med gästande ensembler. Anledning: sinfoniettan anses kosta för mycket. ”Ett strukturellt problem”, konstaterar man.

Då inställer sig genast frågan: vad får en orkester kosta?

Vägen till ekonomisk stabilitet och balans skissas av politikerna i ett scenario som innebär att Västmanlandsmusikens orkesteruppdrag ändras, från att driva en kammarorkester i egen regi till uppbyggnad av en ny orkesterverksamhet baserad på samarbeten med Sveriges bästa symfoniorkestrar.

”Då kan vi erbjuda abonnemangskonserter med den stora symfoniska repertoaren. Vi får dirigenter och solister i världsklass varje gång.

Vi kan köpa symfoniska populärproduktioner av musikalkaraktär. Vi kan köpa särskilda skolproduktioner och med frilansare göra fler klassrumsbesök.”

 

– Det är ett stort problem för många av våra medlemmar att anslagen till scenkonsten inte täcker kostnadsutvecklingen, som i vår personalintensiva bransch till största delen består av löner. Det innebär en medveten urholkning av ekonomin som riskerar att tvinga fram denna typ av drastiska beslut, säger Stefan Forsberg, i sin egenskap som ordförande för bransch- och arbetsgivarorganisationen Svensk Scenkonst.

 

Flammande appell från Patrik Ringborg

Patrik_Ringborg_2Dirigenten Patrik Ringborg som är Generalmusikdirektor i Kassel – Västerås vänort i Tyskland – skriver i en uppmärksammat inlägg i SvD Kultur om de båda städernas satsningar på kultur för sina medborgare:

Enligt Ringborg ger staden Kassel (som har 192,000 invånare jämfört med Västerås 136,000 invånare) 132 miljoner kronor årligen till sin teater, där orkestern ingår. Västerås stad, skriver han, ger bara 27 miljoner kronor till Konserthuset och knappt 11 miljoner till sin teater.

Ett planerat nytt badhus, Lögarängen, kommer att kosta (minst) 350 milj kronor. Redan idag finns ett äventyrsbad – Kokpunkten – för vilket Västerås kommun betalar 15 milj kronor årligen under 25 år. Det är en kostnad på 375 milj kronor …

 

Varför får kultur inte kosta i Sverige?
Läs Patrik Ringborgs inlägg i SvD