Äldre, manliga mästare regerar

Det är svårt att tro att vi lever på 2000-talet när man betraktar de svenska orkestrarnas mest förekommande framföranden. Idel verk av män (förstås) men också en kraftig överrepresentation av musik skriven för flera hundra år sedan.

Man slås också av (vilket spelår man än tittar på) att det är vissa kompositörer och vissa verk som spelas betydligt oftare – i flera av de 18 offentligt finansierade orkestrarna i Sverige. När orkestrarnas programråd gjort sitt verkar de kulturpolitiska målen långt borta.

Örongodis?

Från den repertoarstatistik som KVAST och FST (Föreningen Svenska Tonsättare) tagit fram för spelåret 2014/15 framgår det också vilka verk som framförts oftast.

Örongodis, anser en del. Från orkestrarnas sida framhålls gärna att de professionella musikerna måste ha högkvalitativ och avancerad musik att spela för att kunna mäta sig i den krävande internationella konkurrensen.

Hur som, med den saken. Förvånande är att det inte går att finna mer tuggmotstånd än i den Musiktopplista vi här låter presentera. Tio-i-topp hos de svenska konserthusen säsongen 2014/15.

Det kan också vara värt att notera när dessa manliga mästare var verksamma:

Edvard Grieg, 1845–1907
Ludvig van Beethoven, 1770–1827
Arnold Schönberg, 1874–1951
Maurice Ravel, 1875–1937
Jean Sibelius, 1865–1957
Alban Berg, 1885–1935
Hector Berlioz, 1803–1869
Gustav Mahler, 1860–1911

KvaFst14-15_Musiktoppen_-01